FITNAH (1)

KTQS # 638

FITNAH (1)

Penyakit hati yang banyak diderita orang ialah penyakit fitnah, menjadi penyebar fitnah atau mudah mempercayai fitnah.

Perbuatan fitnah adalah perbuatan mengadu-domba yang menyebabkan permusuhan dua pihak dan biasanya Fitnah disebarkan bertujuan memburukkan seseorang org lain serta untuk menutupi keburukan dirinya.

Allah memberi peringatan mengenai bahaya fitnah:

“Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya”.

(QS.al-Baqarah:191)

Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW : “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah”

(HR. Bukhari dan Muslim)

Allah memperingatkan tentang berita yang didapat harus diselidiki dahulu.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”.

(QS. Al-Hujuraat:6)

 

Rasulullah bersabda: “Jika kamu berkata mengenai cerita yang benar berarti kamu melakukan Ghibah, jika tidak benar berarti kamu memfitnahnya”. (HR. Abu Hurairah). Keduanya dilarang agama.

Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW : “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah”. (HR. Bukhari dan Muslim)

 

Salam !

Copas dari KTQS

Leave a Reply